سومین جلسه شورای مدیریت استانی آموزش عالی به میزبانی دانشگاه سمنان برگزار شد

سومین جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان سمنان با محوریت بررسی چگونگی ارتقای مهارتهای دانشجویان به میزبانی دانشگاه سمنان برگزار شد.

با هدف بررسی چگونگی ارتقای مهارت های دانشجویان در دانشگاه سمنان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سمنان ؛ دکتر عظیم الله زارعی دبیر و مسئول دبیرخانه امور اجرایی دانشگاه معین استان سمنان دستور کار این جلسه را برنامه ریزی برای بهبود توانمندی شغلی و مهارتی دانشجویان بر اساس آئین نامه ارتقاء توان اشتغال پذیری دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته عنوان کرد .

در این جلسه روسای دانشگاههای استان پیشنهادات و اقدامات خود را در راستای  عملیاتی شدن ارتقای مهارت های دانشجویان و توانمندی های شغلی آنان بر اساس نیاز جامعه و بازار کار ارائه کردند .

دکتر مسعود نصیری زرندی رئیس دانشگاه سمنان در این جلسه خواستار استفاده از ظرفیت آموزشهای سازمان فنی و حرفه ای استان در دانشگاهها شد و گفت : خوشبختانه تعامل خوبی بین این اداره کل  با دانشگاه ها وجود دارد که می توان از این فرصت برای مهارت محور کردن آموزشها و توانمندی دانشجویان در این زمینه بهره برد.

مدیر کل فنی و حرفه ای استان سمنان هم در این جلسه با بیان اینکه آموزش دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در دستور کار این اداره کل قرار دارد گفت : در شرایط فعلی 50 درصد مراجعان برای فراگیری آموزشهای فنی و حرفه ای را دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند که این امر نشان از ضعیف بودن آموزشهای مهارت محور در دانشگاههاست .

 سید حسین شاهچراغ با بیان اینکه بیشترین نرخ بیکاری مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است افزود : بروز رسانی برنامه های درسی دانشگاهها به منظور انطباق با نیازهای فعلی و آتی جامعه و جایگزینی دوره های مهارتی با تعدادی از واحد های درسی و اجرای آنها به صورت مشارکتی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای از جمله پیشنهادات برای بهبود این امر در دانشگاههاست.

وی همچنین اجرای طرح آموزش های ارائه شده در مراکز TMC دارای مجوز در دانشگاه ها را یکی از راههای آموزش مهارت به دانشجویان با انعقاد تفاهم نامه با دانشگاهها عنوان کرد و گفت : در این راستا در دو سال گذشته یک هزار و 965 دانشجو در قالب 143 هزار و 353 ساعت در 18 رشته  مختلف  و مرتبط با نیاز صنعت و بازار کار شامل مکانیک ، برق ، هنرهای تجسمی ، طلا و جواهر سازی ، امور زراعی ، صنایع خودرو ، باغبانی و ... آموزش دیدند .

دکتر قربانیان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان سمنان هم در این جلسه با بیان اینکه بازار اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته های فنی و حرفه ای نسبت به فارغ التحصیلان سایر رشته ها بهتر است گفت :  برای مهارت محور کردن آموزشها می توان از ظرفیت واحد های صنعتی موجود در استان که دارای بخش آموزشی هستند نیز برای آموزش دانشجویان بهره برد .

دکتر خالصی دوست رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سمنان نیز در این جلسه بر حضور نماینده ای از فنی و حرفه ای در جلسات مرتبط با حوزه مهارت آموزی دانشجویان  و استفاده از اساتید استاد کار در دانشگاهها تاکید کرد .

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان هم در این نشست گزارشی از روند آموزش در این دانشگاه ارائه کرد و گفت : این دانشگاه با 33 رشته کاردانی و 18 رشته کارشناسی ناپیوسته آموزشهای خوبی را متناسب با نیاز جامعه و بازار کار ارائه می کند که با بررسی های انجام شده نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان این دانشگاه به واسطه مهارت محور بود آموزشها بسیار پایین است .

دکتر نقدی با بیان اینکه جذب دانشجو در این دانشگاه صعودی است خاطر نشان کرد : با برنامه ریزی های انجام شده 12 رشته در مقطع کاردانی و 10 رشته در مقطع کارشناسی به رشته های موجود این دانشگاه افزوده شده است .

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان هم در این جلسه به اقدامات دانشگاه سمنان در زمینه ارائه درسهای مهارتی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت : 33 درس مهارتی در نیمسال اول و دوم سال تحصیلی 99 برای ارائه به دانشجویان ارائه شده است .

دکتر فرشاد ورامینیان افزود :با توجه به اهمیت موضوع دو درصد از درآمد اختصاصی دانشگاه سمنان به دوره های مهارت افزایی اختصاص یافته است .

دکتر ورامینیان افزود :برنامه آموزش مهارت دانشگاه سمنان با عنوان "برآمد " از سوی دفتر آموزشهای آزاد دانشگاه پیگیری می شود .

به گفته وی ، با انعقاد تفاهم نامه ای با اداره کل فنی و حرفه ای و دانشگاه فنی و حرفه ای استان اقدامات خوبی برای گسترش مهارت آموزی در دانشگاه سمنان انجام شده است .

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان تصریح کرد : در نیمسال اول سال 99، به کمک آموزش سازمان فنی و حرفه ای سمنان   18 دوره آموزشی با شرکت یک هزار و 291 دانشجو در دوره کارشناسی برگزار شد که البته دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هم تمایل به گذراندان این دوره ها دارند  .

دکتر ورامینیان ادامه داد : در نیمسال دوم سال تحصیلی 99 هم 11 دوره با شرکت یک هزار و 211 نفر در حال آموزش هستند وی افزود : یکی دیگر از اقدامات مهم در این زمینه اجباری شدن گذراندن دوره های ایمنی است که تا کنون چهار هزار و 956 نفر در این دوره ها شرکت کردند .

در پایان جلسه مقرر شد کمیته ای با حضور معاونان آموزشی دانشگاههای استان ، نماینده سازمان فنی و حرفه ای ، نماینده دانشگاه جامع علمی کاربردی و نماینده دانشگاه فنی و حرفه ای استان برای برنامه ریزی جهت توسعه دوره های مهارت افزایی و افزایش توان اشتغال پذیری دانشجویان در ترم آینده تشکیل شود .

 
x (x)
 
 کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

تصاویر

 -  -  -  -

0نظر برای این محتوا وجود دارد

نظر دهید

:

*