ارتقای جایگاه نشریات دانشگاه سمنان در سطح ملی و بین المللی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان از ارتقای جایگاه نشریات این دانشگاه در سطح ملی و بین المللی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سمنان ؛ دکتر محمد حسین احسانی با اعلام این خبر گفت: 21 عنوان نشریه در دانشگاه سمنان منتشر می شود، که از این تعداد 12 عنوان به زبان فارسی، هشت عنوان نشریه به زبان انگلیسی  و یک عنوان نشریه به زبان عربی است .

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان با بیان اینکه سه عنوان از نشریات این دانشگاه موفق به نمایه سازی در پایگاه اسکوپوس شده است افزود : نشریه Journal of Heat and Mass Transfer Research که SJR آن در سال 2023 معادل 0.15 است به همت دانشکده مهندسی مکانیک منتشر می شود . 

دکتر احسانی با اشاره به یکی دیگر از نشریات با عنوان Journal of Rehabilitation in Civil Engineering که در دانشکده مهندسی عمران منتشر می شود، اظهار داشت : این نشریه  که SJR آن در سال 2023 ، 0.26 است جز مجلات مطرح در حوزه مهندسی عمران در کشور به شمار می آید.

وی با بیان اینکه در سال 2023 یکی دیگر از نشریات دانشکده مهندسی مکانیک با عنوان Mechanics of Advanced Composite Structures دارای SJR  معادل 0.2 در سال 2023 است ، ادامه داد:  برنامه این معاونت برای نمایه سازی تعداد بیشتری از نشریات در پایگاه بین المللی اسکوپوس در حال پیگیری و اقدام است.  

دکتر احسانی با اشاره به اینکه یکی از پیش نیازهای مهم برای نمایه سازی در پایگاه بین المللی اسکوپوس دارا بودن نمایه دواج است، اظهار داشت:  9 عنوان نشریه دانشگاه سمنان در پایگاه دواج نمایه شده است.

وی افزود: برنامه اداره نشریات دانشگاه برای نمایه سازی تمامی نشریات دانشگاه که شرایط و استانداردهای لازم برای نمایه سازی در پایگاه دواج را دارا باشند، با جدیت دنبال می شود.

عضو هیأت رئیسه دانشگاه سمنان عضویت دو نشریه از دانشکده های مهندسی مکانیک و دانشکده فیزیک با عناوین  Journal of Heat and Mass Transfer Research و Progress in Physics of Applied Materials  در کمیته اخلاق در نشر (COPE) را ارزشمند برشمرد و ابراز امیدواری کرد: سایر نشریات نیز بتوانند برای عضویت در این کمیته ارزنده اقدام نمایند.

رئیس شورای نشریات دانشگاه سمنان با اشاره به اینکه 16 نشریه این دانشگاه دارای رتبه از کمیسیون ارزیابی وزارت علوم هستند تصریح کرد : سه نشریه دارای رتبه بین المللی، یک نشریه دارای رتبه الف، یک نشریه با رتبه ج و مابقی رتبه ب دارند.

دکتر احسانی خاطر نشان کرد: با برنامه هایی که شورای نشریات دانشگاه در جلسات مستمر برگزار شده برای هر یک از نشریات دانشگاه دنبال می نماید ، شاهد ارتقای رتبه در این بخش خواهیم بود.

دکتر احسانی حوزه نشریات را در بخش نمایه سازی متنوع و گسترده دانست و به نمایه شدن سیزده نشریه این دانشگاه در مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) که اکثر آن ها نیز دارای ضریب تأثیر هستند، اشاره کرد و گفت : درخواست برای 2 نشریه به منظور نمایه شدن در wos و 5 عنوان نشریه برای نمایه سازی در پایگاه بین المللی اسکوپوس انجام شده است .

 

 

 

 کلمات کلیدی
سمیه عبداللهی
تهیه کننده:

سمیه عبداللهی

0نظر برای این محتوا وجود دارد

نظر دهید

:

*